Φολικό Οξύ

Πόσο φολικό οξύ χρειαζόμαστε κάθε μέρα; 0,4 μιλιγκράμ είναι αρκετό. Σε περίπτωση, όμως, αρρώστιας από έλλειψή του χρειαζόμαστε 25 μιλιγκράμ.

420px-Folic_acid.svg

Ανήκει στην οικογένεια των Βιταμινών Β. Ονομάζεται και βιταμίνη Μ, Φολασίνη και σπανιότερα βιταμίνη L.
Απαραίτητο για το σχηματισμό των ερυθρών αιμοσφαιρίων, επηρεάζει το μεδούλι των κοκάλων, βοηθάει στο μεταβολισμό των πρωτεϊνών και στη θεραπεία της απλής αναιμίας, παίζει ρόλο στην υγιή ανάπτυξη και συνεργάζεται με τις βιταμίνες C και B12.

Ο κύριος ρόλος του είναι η σύνθεση πυρηνο-πρωτεϊνών, απαραίτητων για την παραγωγή των ανθρωπίνων κυττάρων. Είναι ένα ζωτικό συνένζυμο για το DNA.

Απορροφάται εύκολα από το πεπτικό σύστημα.
Αν το Φολικό Οξύ και η Β12, με την οποία συνεργάζεται, λείπουν από τον οργανισμό, τότε τα κύτταρα δεν ωριμάζουν και δεν χωρίζονται με διαίρεση, αλλά αυξάνουν σε μέγεθος και ελαττώνονται σε αριθμό (μεγαλοβλαστική αναιμία).

Μια μικρή έλλειψη Φολικού οξέος συναντάται σε όλους σχεδόν τους ανθρώπους, περισσότερο δε στις έγκυες που έχουν ανάγκη διπλής ποσότητας. Επίσης, οι αλκοολικοί υποφέρουν από έλλειψη Φολικού οξέος, επειδή το σώμα τους δεν μπορεί να το απορροφήσει.

Τα καφέ στίγματα που εμφανίζονται στο δέρμα των ηλικιωμένων εξαφανίζονται ή δεν φαίνονται τόσο έντονα, με τη βοήθεια του Φολικού οξέος.

Το φως και η ζέστη καταστρέφουν το Φολικό οξύ, αλλά μπορεί να καταστραφεί ακόμη και σε θερμοκρασία δωματίου αν παραμείνει σε αυτήν για πολύ χρονικό διάστημα. Καταστρέφεται ακόμη από το αλκοόλ, αλλά κι από το Χλώριο που υπάρχει στο νερό, καθώς και από τα αντιβιοτικά και διάφορα φάρμακα που μπορεί να παίρνουμε.
Το μαγείρεμα καταστρέφει το 50%-90% του Φολικού, ενώ η ποσότητα που μπαίνει στο σώμα προστατεύεται από τη βιταμίνη C.

Καλές πηγές Φολικού οξέος είναι, το συκώτι, η μαγιά μπύρας, τα μανιτάρια, τα πράσινα φύλλα των λαχανικών, η σόγια, οι φακές, τα σπαράγγια, το σπανάκι, τα αμύγδαλα, τα φιστίκια, τα κάστανα και ο φλοιός του σιταριού (το πίτουρο).

Πηγή: Βιβλίο “Συνδυασμοί-Βιταμίνες” του Κώστα Μπαζαίου

Οι καλύτερες πηγές φυσικού Φολικού Οξέος

Μαγιά μπύρας 200
Ρεβύθια 199
Αντίδια 63,7
Αβοκάντο 56,7
Αρακάς 35,5
Φακές 34
Αυγά (2) 32
Χουρμάδες 24,9
Λάχανο 6,42
Φυστίκια Αράπικα 17,7
Φουντούκια 17,7
Γκρέιπφρουτ 15
Τυρί σένταρ 12,4
Μπανάνα 10,9
Σταφίδες 10,6
Μαρούλι 10,3
Κρεμμύδια 10
Ραπανάκια 10
Πιπεριά 9,8
Σίκαλη 8,6
Σέλινο 8,5
Πεπόνια 8,4
Μανταρίνια 7,4
Λεμόνι (χυμός) 7
Αγγούρι 6,7
Σύκα 6,7
Ντομάτες 6,4
Πορτοκάλια 5
Σταφύλια 5
Βατόμουρα 5
Φράουλες 4,6
Δαμάσκηνα 2,90-4,80
Αρνί ψητό 3,3
Κοτόπουλο ψητό 3,1
Βερύκοκο 2,5
Αχλάδια 2,3
[Total: 2   Average: 5/5]