Σκούρα ζάχαρη-Υποκατάστατα ζάχαρης

Κείμενο:Θεανώ Γαρμπή

-Είναι πράγματι η σκούρα ζάχαρη πιο υγιεινή από τη λευκή;

Η απάντηση είναι όχι. Σκούρα ζάχαρη, δεν σημαίνει ζάχαρη που έχει υποστεί λιγότερη επεξεργασία. Ισχύει ακριβώς το αντίθετο, μια και στις περισσότερες περιπτώσεις οι βιομηχανίες ζάχαρης, για τεχνικούς λόγους όπως είναι ο καλύτερος έλεγχος του μεγέθους των κρυστάλλων και του χρώματος της ζάχαρης, προτιμούν να επανεπεξεργάζονται την καθαρισμένη λευκή κρυσταλλική ζάχαρη και να την καλύπτουν με μελάσα.

Η σκούρα ζάχαρη ανακριβώς αναφέρεται πολλές φορές ως ανεπεξέργαστη, όταν η ανεπεξέργαστη ζάχαρη περιέχει μια ποικιλία ζυμών, άλλων μυκήτων, βακτηρίων, χώμα, διάφορες φυτικές ίνες και διάφορα άλλα υπολείμματα φυτών και εντόμων και η οποία έχει χαρακτηριστεί ως ακατάλληλη για κατανάλωση από τον άνθρωπο, από την FDA (Food and Drug Administration, ο αντίστοιχος ΕΦΕΤ των ΗΠΑ).Η λευκή ζάχαρη, είναι απλά 100% σουκρόζη.

Από θρεπτικής πλευράς, σύμφωνα με το Αμερικανικό Υπουργείο Γεωργίας, η λευκή ζάχαρη περιέχει 16 Kcal ανά κουταλάκι του γλυκού και η μαύρη 17 Kcal. Η μαύρη περιέχει ελάχιστο επιπλέον ασβέστιο, κάλιο, σίδηρο και μαγνήσιο, ενώ η λευκή δεν περιέχει καθόλου ανόργανα άλατα.

Συμπερασματικά, η λευκή και η σκούρα ζάχαρη δεν διαφέρουν σχεδόν καθόλου από θρεπτικής ή υγιεινής άποψης, άρα, απλά επιλέγουμε αυτή που μας «κάνει» γευστικά ή που είναι η πιο κατάλληλη για τη συνταγή μας.

-Είναι η ζάχαρη από ζαχαροκάλαμο πιο καλή και υγιεινή από εκείνη που παράγεται από τα σακχαρότευτλα;

Η απάντηση είναι όχι. Και οι δύο ζάχαρες αποτελούνται από την ίδια ακριβώς χημική ένωση, τη σουκρόζη και παράγονται από φυτά. Δεν υπάρχει καλή και κακή λευκή κρυσταλλική ζάχαρη. Η ποιότητα της ζάχαρης μπορεί να οφείλεται μόνο στο μέγεθος των κρυστάλλων και στην τυχόν ύπαρξη ξένων σωμάτων σε αυτή.

Ο κύριος λόγος που πολύς κόσμος στρέφεται προς τη χρήση γλυκαντικών ουσιών, αντί για την κοινή ζάχαρη, είναι η προσπάθεια απώλειας βάρους. Οι επιστημονικές μελέτες όμως, φαίνεται να δείχνουν ακριβώς το αντίθετο, ότι δηλαδή η συστηματική κατανάλωση γλυκαντικών ουσιών οδηγεί στην αύξηση του σωματικού βάρους. Σύμφωνα με τους ερευνητές, όταν καταναλώνουμε κάποιες ουσίες με γλυκιά γεύση, ο οργανισμός μας συνεχίζει και παράγει ινσουλίνη και έτσι «ψάχνει» για τις θερμίδες που αντιστοιχούν σε αυτές, με αποτέλεσμα να μας ανοίγει περισσότερο την όρεξη και το σώμα μας να απορροφάει πιο αποτελεσματικά θερμίδες και να το αποθηκεύει ως λίπος.

Για σχεδόν όλες τις συνθετικές γλυκαντικές ουσίες, οι γνώμες των επιστημόνων διχάζονται ως προς την ασφάλεια τους και έτσι σε κάποιες χώρες ορισμένες από αυτές επιτρέπονται, ενώ σε κάποιες άλλες όχι.

Συμπερασματικά, οι γλυκαντικές ουσίες είναι προτιμότερο να χρησιμοποιούνται σε μικρή ποσότητα μόνο όταν υπάρχουν λόγοι υγείας. Εκείνοι που στην πραγματικότητα επωφελούνται, είναι οι βιομηχανίες τροφίμων και ποτών, καθώς και οι εταιρείες που τις παράγουν. Τα συμφέροντα είναι τεράστια.

Πηγή: «Τι τρώμε-Ένας Επιστήμονας στην Κουζίνα μας» Κώστας Φασσέας-Βιολόγος & καθηγητής ΓΠΑ (2011)

[Total: 1   Average: 5/5]