Σελήνιο

Ανακαλύφθηκε το 1817, αλλά μέχρι τις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα το θεωρούσαν δηλητήριο και η χρήση του περιοριζόταν στη βιομηχανία, όπως την παραγωγή κεραμικών, καουτσούκ και φυτοφαρμάκων.

Σήμερα, η διατροφική του αξία είναι αναγνωρισμένη, και το βρίσκουμε ακόμα και ως συμπλήρωμα διατροφής σε όλα τα φαρμακεία. Ο καλύτερος τρόπος να αξιοποιήσουμε τα οφέλη του, είναι να το λαμβάνουμε με φυσικό τρόπο, μέσα από τις τροφές.

Είναι ένα από τα πιο ισχυρά αντιοξειδωτικά. Σε συνδυασμό με τις βιταμίνες C και Ε που διευκολύνουν την απορρόφησή του, εμποδίζει τη δράση των ελεύθερων ριζών, έχει δηλαδή αντικαρκινικές και αντιγηραντικές ιδιότητες. Είναι απαραίτητο για τη σωστή λειτουργία του θυρεοειδούς, ενδυναμώνει το ανοσοποιητικό σύστημα και βελτιώνει την ανδρική γονιμότητα, αυξάνοντας την κινητικότητα του σπέρματος.

Το σελήνιο βρίσκεται στο έδαφος και συγκεντρώνεται στα φυτά, άρα σε ότι τρώμε. Όμως, η ποσότητα σεληνίου που περιέχουν τα τρόφιμα, εξαρτάται από το έδαφος στο οποίο έχουν καλλιεργηθεί τα φυτά. Το ευρωπαϊκό έδαφος είναι αρκετά φτωχό σε σελήνιο, συγκριτικά με άλλες περιοχές του πλανήτη, όπως η Αμερική και η Κίνα.

seleniumfoods

Το σελήνιο περιέχεται και στα θαλασσινά, αλλά η δυνατότητά απορρόφησής του από τον άνθρωπο, είναι χαμηλότερη.

Στην Ευρώπη, ανώτατο ασφαλές ημερήσιο όριο για την πρόσληψη του σεληνίου είναι τα 300 mg για τους ενήλικους και τα 60 mg για τα παιδιά ηλικίας 1-3 χρόνων.

Καλές πηγές σεληνίου είναι:

Το αρνίσιο και το μοσχαρίσιο συκώτι, η γαλοπούλα, ο τόνος, οι σαρδέλες, τα στρείδια, τα μύδια, οι γαρίδες, το καστανό ρύζι, το σπανάκι, το μπρόκολο, η βρόμη, οι φακές, το σκόρδο, ο σολομός, τα αυγά και τα σπαράγγια.

selenium_foods
Καλύτερη πηγή σεληνίου αποτελούν τα φυστίκια Βραζιλίας. Οι 6 με 8 καρποί δίνουν 544 mg

Ο ηλιόσπορος περιέχει 79 mg ανά 100 γραμμάρια. Το μπέικον, παρόλο που δεν πρέπει να καταναλώνεται συχνά, αποτελεί καλή πηγή σεληνίου, με 65 mg ανά 100 γραμμάρια.

Μια χοιρινή μπριζόλα χωρίς λίπος, μας προσφέρει 43 mg ανά 100 γραμμάρια.

Τα μανιτάρια μας προσφέρουν κι αυτά σελήνιο. Μια κούπα μανιτάρια μας δίνει 19 mg, δηλαδή το 35% της ποσότητας που χρειαζόμαστε καθημερινά.

Σε υπερβολικές ποσότητες, το σελήνιο μπορεί να γίνει τοξικό, προκαλώντας από δερματικές βλάβες μέχρι νευρολογικές διαταραχές.

[Total: 0   Average: 0/5]