Υπατία Κορνάρου: “Η φωτογραφία κρατάει ενεργή την επαφή με το εσωτερικό μου σύμπαν”

Συνέντευξη στη Μαρία Καλαφάτη

Σε μια εποχή όπου η εικονική επικοινωνία γκρεμίζει και το τελευταίο οχυρό, η φωτογραφία αποτελεί αδιαμφισβήτητο σημείο αναφοράς και πόλο έλξης. Η ακρίβεια της καταγραφής σε συνδυασμό με την αισθητική ποιότητα και την ιδιαίτερη μορφή αντίληψης και απόδοσης του δημιουργού, καθιστούν τη φωτογραφία ένα γοητευτικό και “ομιλητικό” μέσο επικοινωνίας.

Προσωπικά πιστεύω ότι η φωτογραφία είναι πρωτίστως συναίσθημα και αυτό αποδίδεται περίτρανα στις δημιουργίες της φωτογράφου Υπατίας Κορνάρου. Συναντηθήκαμε, κάπου στο κέντρο, ένα ζεστό πρωινό του Οκτώβρη για να μιλήσουμε για την Τέχνη της και τα μελλοντικά της σχέδια. Με συνεπήρε η δημιουργική της δύναμη, παράλληλα με μία έμφυτη ταπεινότητα και η συναισθηματική της αντίληψη που μετουσιώνεται σε ιδιαίτερες φωτογραφικές δημιουργίες. Έφυγα πιστεύοντας πως η Τέχνη έχει μέλλον, ό,τι και να γίνει, πάντα κάπου θα υπάρχει η σπίθα της δημιουργίας.

Υπατία Κορνάρου

Πείτε μας λίγα λόγια για εσάς.
Έχω γεννηθεί και εργάζομαι στην Αθήνα. Σε μια πόλη γεμάτη αντιθέσεις, προσπαθώ να βρω διεξόδους διαφυγής. Η σχέση μου με την φωτογραφία άλλαξε οριστικά την οπτική αντίληψη που είχα μέχρι τότε, συνειδητοποιώντας πως η πραγματικότητα είναι υποκειμενική. Πλέον συνδέομαι μαζί της με έναν πολύπλευρο τρόπο. Διδάσκω σε φωτογραφικά σεμινάρια που έχουν διοργανώσει καλλιτεχνικές σχολές ή χώροι δημιουργίας και τέχνης και παράλληλα, αρθρογραφώ στο φωτογραφικό περιοδικό Photonet Nexus Media, όπου παρουσιάζω φωτογραφικά οδοιπορικά και projects με ποικίλες θεματολογίες. Ασχολούμαι κυρίως με τη θεατρική φωτογραφία, το πορτρέτο, τον χορό και δεν διστάζω να ανακαλύπτω τις αθέατες πτυχές. Οπότε, αυτή την περίοδο διευρύνω τους φωτογραφικούς μου ορίζοντες διαχέοντας τις εμπνεύσεις στη φωτογραφία δρόμου.

Πως αποφασίσατε να ασχοληθείτε με την φωτογραφία;
Όταν η έλξη προκύπτει από την παιδική ηλικία, εκτιμώ πως η ερμηνεία βρίσκεται σε πιο εσωτερικά, ασυνείδητα κομμάτια του εαυτού. Αν επικαλεστώ το συνειδητό σήμερα, η απόφαση σίγουρα εμπεριέχει την ανάγκη για έκφραση και επικοινωνία της ολότητας των συνειδητών και μη, βιωμάτων.

Τι σημαίνει φωτογραφία για εσάς;
Η φωτογραφία εισχώρησε στην ψυχή μου ως απωθημένο από όταν ήμουν παιδί. Στην ενήλικη ζωή συναντήθηκα μαζί της σε μια ώριμη πλέον φάση και από τότε μία και μόνο λέξη την αντικατοπτρίζει: έρωτας.

Πως εμπλέκεται η καθημερινότητά σας με την φωτογραφική τέχνη;
Οι ρυθμοί στην πόλη επιβραδύνουν τη διατήρηση ενός ποιοτικού τρόπου ζωής. Η φωτογραφία υπάρχει ακριβώς γι αυτό: κρατάει ενεργή την επαφή με το εσωτερικό μου σύμπαν. Στον κόσμο όπου ανήκω, η φωτογραφία είναι συνυφασμένη με την καθημερινότητά μου ή αλλιώς: η φωτογραφία είναι η καθημερινότητά μου.

Έχετε προτίμηση σε κάποιο είδος φωτογραφίας;
Έχω ξεκινήσει τις φωτογραφικές διαδρομές με έμφαση στο θέατρο και τον χορό. Έτσι, αρκετά νωρίς ήρθα σε σύνδεση με την καταγραφή των ερμηνευτικών τεχνών. Στο σύνολο τους, οι φωτογραφικές μου συλλήψεις διακατέχονται από μια ουμανιστική προσέγγιση. Παράλληλα, βρίσκω έντονο ενδιαφέρον στη φωτογραφία πορτρέτου ακριβώς για τον ίδιο λόγο. Την περίοδο της καραντίνας και λόγω του εγκλεισμού αλλά και αποκλεισμού από τις θεατρικές σκηνές, δημιουργήθηκε μια νέα συνθήκη, εκείνη, «της δραπέτευσης». Αντιδρώντας λοιπόν αντανακλαστικά, άρχισα σταδιακά να βγαίνω στους δρόμους, έχοντας περισσότερο στο νου την καταγραφή των νέων δεδομένων λόγω του κορωναιού. Αργότερα, συνειδητοποίησα πως στην πραγματικότητα είχε δημιουργηθεί μια νέα «φωτογραφική πρόκληση» για φωτογραφία δρόμου. Αν μιλήσω σε ένα γενικότερο επίπεδο, αποφεύγω να ορίζομαι μέσα από ετικέτες και κατηγορίες ειδών φωτογραφίας. Αφήνω τον εαυτό μου ελεύθερο να εμπνευστεί μέσω μιας ατέρμονης διαδικασίας εξέλιξης.

Τι αποτελεί έμπνευση για εσάς;
Αντιλαμβάνομαι την έμπνευση ως «μήτρα ιδεών», όπου κοινός παρονομαστής είναι η ύπαρξη του οτιδήποτε.

Πως επιλέγετε τις εικόνες που θέλετε ν’ αποθανατίσετε;
Η επιλογή ενός κάδρου περιέχει μια δίπολη καταγραφή για έναν φωτογράφο, εκείνη του ορατού-αόρατου οπτικού πεδίου, καθώς και του συνειδητού-ασυνείδητου ψυχισμού. Έτσι, πραγματικά, σε κάποιες περιπτώσεις, αναρωτιέμαι αν το επιλέγω ή με επιλέγει. Σε μια συνειδητοποιημένη προσέγγιση, συνθέτω το κάδρο ώστε το περιεχόμενο του να δημιουργεί κινητικότητα με οποιοδήποτε τρόπο, ακόμη και όταν διακατέχεται από φαινομενική αδράνεια.

Ετοιμάζετε κάτι αυτή την περίοδο;
Ναι, βρίσκομαι στην εκκίνηση ενός νέου καλλιτεχνικού project. Διακατέχομαι από την ώθηση και τον ενθουσιασμό που χαρακτηρίζει συνήθως η γέννηση μιας ιδέας. Είναι καθηλωτικό για εμένα να συμμετέχω σε μια διαδικασία μετενσάρκωσης. Τι ακριβώς έχει συμβεί, θα το γνωρίζω με την ολοκλήρωσή της.

Ποιος ή ποιοι είναι οι αγαπημένοι σας φωτογράφοι;
Το ευτυχές με την ανάπτυξη της τεχνολογίας και του ίντερνετ είναι πως η πληροφόρηση είναι διάχυτη σε παγκόσμιο επίπεδο. Υπάρχουν πολλοί φωτογράφοι που θαυμάζω, εντός και εκτός Ελλάδας. Όμως, όπως και άλλες φορές έχω αναφέρει θαυμάζω τον Cartier Bresson. Έναν φωτογράφο δρόμου που εισήγαγε και στιγμάτισε, καλλιτεχνικά μιλώντας πάντα, με την έννοια «της αποφασιστικής στιγμής».

Η σύγχρονη εποχή είναι περισσότερο υλιστική, πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι σήμερα να ασχοληθεί κάποιος με την τέχνη;
Η δυσκολία συνήθως συνάδει με το πόσο ενισχυμένη είναι η εσωτερική μας επιθυμία και λιγότερο με τους εξωτερικούς παράγοντες. Άλλωστε το υλιστικό κομμάτι της εποχής μπορεί, αντί να σταθεί ως εμπόδιο, να γίνει το κίνητρο για δημιουργία. Εννοείται πως δεν αγνοώ τα σημεία των καιρών, αλλά επιδιώκω να δω και άλλες οπτικές γωνίες, όπως άλλωστε με έμαθε η τέχνη της φωτογραφίας.

Πιστεύετε στο μέλλον της φωτογραφίας και της τέχνης γενικότερα;
Όσο υφίσταται ανθρώπινη ύπαρξη, θα υφίσταται τέχνη. Φυσικά και πιστεύω στο μέλλον οποιαδήποτε τέχνης. Είναι αυτονόητο πως τα εκφραστικά μέσα διαφοροποιούνται ανάλογα με την εποχή και εναρμονίζονται αντίστοιχα με την εξέλιξη της τεχνολογίας και των κοινωνικών δομών. Το κοινό σημείο συνάντησης όμως, πάντα θα παραμένει ακλόνητο και δεν είναι άλλο από την υπόσταση της ψυχικής έκφανσης.

[Total: 3    Average: 4.7/5]