Κάστανα – μια χειμωνιάτικη υπερτροφή

Τα κάστανα θυμίζουν γιορτές και είναι το ιδανικό χειμωνιάτικο σνακ. Αποτελούν πολύ υγιεινή επιλογή, καθώς περιέχουν λίγο λίπος, είναι όμως πλούσια σε μέταλλα, βιταμίνες και θρεπτικά συστατικά που ωφελούν στην υγεία.

Αποτελούν μια πλήρη τροφή, ιδανική για αθλητές, παιδιά στην ανάπτυξη,αλλά και για όσους αναρρώνουν από κάποια ασθένεια. Παρόλο που τα κάστανα κατατάσσονται στους ξηρούς καρπούς, το βρώσιμο τμήμα του καρπού είναι μαλακό και χαρακτηρίζεται από υψηλή περιεκτικότητα σε άμυλο, διπλάσιο από την πατάτα. Τρώγονται βραστά ή ψητά, χρησιμοποιούνται στη μαγειρική και στη ζαχαροπλαστική και σε μερικές περιοχές της Ασίας γίνονται και αλεύρι.

Είναι σημαντικό τρόφιμο για πολλές κουλτούρες όπως της Κίνας, της Κορέας, της Ιαπωνίας, της Βόρειας Αμερικής και της Μεσογείου και καλλιεργείται εδώ και 3.000 χρόνια στην Ευρώπη και 6.000 χρόνια στην Κίνα. Στην Ελλάδα ευδοκιμεί κυρίως στη Μακεδονία και τη Θεσσαλία, ενώ καλλιεργείται και στις ορεινές περιοχές της Κρήτης και σε άλλα μέρη με το κατάλληλο ορεινό κλίμα.

Το κάστανο είναι καρπός του δέντρου της καστανιάς και βρίσκεται μέσα σε ξυλώδες περίβλημα που έχει αγκάθια εξωτερικά και ανοίγει όταν οι καρποί ωριμάσουν. Ανάλογα με το είδος, μέσα στο περίβλημα υπάρχουν συνήθως 2-3 καρποί, ή και μόνο ένας. Το μέγεθος του καρπού εξαρτάται από την ποικιλία, την υγρασία και τη σύσταση του εδάφους. Συνήθως, τα νωπά κάστανα περιέχουν 50% νερό, 45% υδατάνθρακες και 5% φυτικό έλαιο.

Παράλληλα, περιέχουν πολλά ορυκτά άλατα, είναι πλούσια σε μέταλλα και βιταμίνες, ενώ αποτελούν καλή πηγή πρωτεϊνών και υδατανθράκων. Η βιολογική αξία της πρωτεΐνης τους, είναι ανάλογης αξίας αυτής του αυγού και αφομοιώνεται εύκολα από τον οργανισμό.

Είναι καλή πηγή μονοακόρεστων λιπαρών οξέων, όπως του ολεϊκού και του παλμιτολεϊκού οξέος, τα οποία βοηθούν στη μείωση της κακής χοληστερόλης (LDL) και αύξηση της καλής (HDL). 100 γραμμάρια κάστανα παρέχουν το 22% των ημερήσιων αναγκών του οργανισμού μας σε χαλκό και 15% σε κάλιο. Αυτές οι θρεπτικές ουσίες συμβάλλουν στην καλή λειτουργία του νευρικού και ανοσοποιητικού συστήματος, αλλά και της αρτηριακής πίεσης.

Τα κάστανα περιέχουν επίσης ασβέστιο, μαγνήσιο, φώσφορο, σίδηρο, νάτριο και κάλιο. Ακόμη είναι γνωστά για την συμβολή τους στην καλή λειτουργία του εντέρου, ως υποκατάστατο δημητριακών. Επιπρόσθετα, τα κάστανα περιέχουν βιταμίνες Β1 και Β2, απαραίτητες για την μετατροπή των τροφών σε ενέργεια και για την ομαλή λειτουργία του νευρικού συστήματος, καθώς επίσης βιταμίνη C, η οποία ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και φυλλικό οξύ, απαραίτητο για την παραγωγή των ερυθρών αιμοσφαιρίων. Επίσης διαθέτουν πολλές διαιτητικές φυτικές ίνες, που βοηθούν το γαστρεντερικό σύστημα, μονοακόρεστα λιπαρά οξέα, ωμέγα-3 λιπαρά οξέα καθώς και αντιοξειδωτικά.

Διατροφική αξία (ανά 100 gr)

Ενέργεια: 213 Kcal
Υδατάνθρακες: 45.5 gr
Πρωτεΐνη: 2.4 gr
Λίπος, ολικό: 2.3 gr
Κορεσμένα: 0.4 gr
Μονοακόρεστα: 0.8 gr
Πολυακόρεστα: 0.9 gr
Ω-3: 95 mg
Ω-6: 798 mg
Διαιτητικές ίνες: 8.1 gr
Χοληστερόλη: 0 mg

Μ.Κ.

[Total: 0    Average: 0/5]