Βιταμίνη D – Η βιταμίνη του ήλιου

Η βιταμίνη D παράγεται στον οργανισμό μας όταν το σώμα εκτεθεί στην ηλιακή ακτινοβολία, έστω και για 10 λεπτά. Πρόκειται για μια πολύ βασική βιταμίνη, γιατί, μεταξύ άλλων, είναι απραίτητη στην απορρόφηση του ασβεστίου και του φωσφόρου.

Μιλώντας για τη βιταμίνης D, ουσιαστικά μιλάμε για σύμπλεγμα δύο βιταμινών, D2 και D3. Χημικά είναι δύο λιποδιαλυτές αλκοόλες που σχηματίζονται από την υπεριώδη ακτινοβολία (ηλιακό φως) επί των στερολών που υπάρχουν στο ανθρώπινο δέρμα.
Η βιταμίνη D2 προέρχεται από την εργοστερόλη, που απαντάται σε μύκητες και ιδιαίτερα σε αυτούς του γένους Claviceps από τους οποίους και απομονώθηκε. Οι στερόλες αυτές είναι η προβιταμίνη 7-δεϋδροχοληστερόλη και η εργοστερόλη. Η υπεριώδης ακτινοβολία μετατρέπει την 7-δεϋδροχοληστερόλη σε βιταμίνη D3 και την εργοστερόλη σε βιταμίνη D2. Η βιταμίνη D3 είναι αρκετά πιο αποτελεσματική στο να αυξάνει τα επίπεδα αίματος 25(OH)D από την D2. Αφού οι δύο βιταμίνες σχηματιστούν, μία αντίδραση, που πραγματοποιείται στο ήπαρ, τις μετατρέπει σε ενώσεις που συμμετέχουν στη μεταβολική απόθεση του ασβεστίου.

Η επαρκής πρόσληψη βιταμίνης D είναι απαραίτητη επίσης για τη σωστή ανάπτυξη των οστών και των δοντιών, στην πρόληψη εμφάνισης οστεοπενίας, οστεοπόρωσης και άλλων οστικών παθήσεων, αλλά και για την αυξημένη αντίσταση σε ορισμένες ασθένειες, όπως για παράδειγμα, οι καρδιοπάθειες, ο καρκίνος, η σκλήρυνση κατά πλάκας, κ. ά. Επίσης, η βιταμίνη D διευκολύνει τη σωστή λειτουργία του ανοσοποιητικού.

Η πρόσληψη της βιταμίνης D, γίνεται και μέσω της διατροφής μας, από τροφές όπως οι γαρίδες, ο σολομός, οι σαρδέλες, και τα λιπαρά ψάρια γενικότερα, τα ιχθυέλαια, το αυγό, το συκώτι, τα μανιτάρια, τα δημητριακά και ο χυμός πορτοκαλιού. Ωστόσο, η πρόσληψη βιταμίνης D μέσω της τροφής είναι πολύ περιορισμένη και γι αυτό το λόγο η έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία είναι απαραίτητη.

Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Τροφίμων και Γεωργικών Επιστημών (IFAS), οι ποσότητες βιταμίνης D που πρέπει να λαμβάνουμε (διεθνείς μονάδες IU την ημέρα) έχουν ως εξής:

– παιδιά και έφηβοι: 600 IU
– ενήλικες έως 70 ετών: 600 IU
– ενήλικες άνω των 70 ετών: 800 IU
– εγκυμονούσες και γυναίκες που θηλάζουν: 600 IU

[Total: 0    Average: 0/5]